AFiT Home

Od 1991 roku

Akademia Filmu i Telewizji Kanał Youtube AFiT Soundcloud AFiT Strona Facebook AFiT Certyfikat Pro Tools AFiT

  • O Szkole
  • Zapisy
  • Program
  • Sprzęt
  • Nagrody
  • Kontakt
  • Praca
  • Info
  • GRAFiT

Dźwiękowa technika studyjna

 Analogowa technika studyjna

- Sygnał foniczny: wartość chwilowa/średnia/skuteczna/maksymalna. Poziom sygnału - decybele (przeliczanie w pamięci dB na stosunki napięć/mocy, przeliczanie stosunków napięć/mocy na decybele). "Rodzaje" decybeli (dBm, dBV, dB SPL, dBA).
Wzmacniacze mocy i ich klasy (od A do D a nawet…G i H). Podstawowe parametry wzmacniaczy, zniekształcenia liniowe i nieliniowe, ujemne sprzężenie zwrotne. Szumy i zakłócenia w urządzeniach analogowych. Wtórniki napięciowe, wzmacniacze operacyjne. Zasilacze klasyczne i impulsowe.

- Tor foniczny i jego elementy: mikrofony, przedwzmacniacze, wzmacniacze mocy, głośniki, konsolety mikserskie, urządzenia efektowe, procesory dynamiki (pogłos, kompresory/ekspandery/limitery, flangery, harmonizery i inne analogowe procesory dźwięku). Filtry i korektory. Transformata Fouriera. Impedancje wejściowe i wyjściowe, dopasowanie urządzeń. Kable, wtyki oraz gniazda. Połączenia przewodowe symetryczne/niesymetryczne, współosiowe, skrętka, światłowody. Transmisja sygnałów analogowych i cyfrowych. Połączenia bezprzewodowe.

- Klasyczne urządzenia analogowe: magnetofony, gramofony, układy redukcji szumu (Dolby, dbx, Telcom). Płyty LP. Kable głośnikowe, urządzenia lampowe a tranzystorowe lub wykorzystujące analogowe układy scalone.

 Cyfrowa technika studyjna

- Dźwięk i obraz jako dane liczbowe. Podstawowe twierdzenia techniki cyfrowej. Dobór częstotliwości próbkowania i długości bitowej słowa. Szacowanie strumienia danych cyfrowych i wymaganego pasma częstotliwości toru przesyłowego. Systemy pozycyjne zapisu liczb – dziesiętny, ósemkowy, szesnastkowy, siódemkowy, trójkowy i dwójkowy. Podstawowe informacje o układach logicznych. Przetworniki analogowo-cyfrowe (flash, zliczające, pracujące metodą kolejnych przybliżeń, modulacja delta, przetworniki sigma-delta, MASH i inne) oraz przetworniki cyfrowo-analogowe. Szumy kwantyzacji w urządzeniach cyfrowych.

- Redukcja (kompresja) danych cyfrowych fonicznych i wizyjnych. Kompresja bezstratna i stratna. Kodery/dekodery - od kodowania Lempel-ZIV, Huffmana, słownikowego, zmiennoprzecinkowego, VBR do PASC/ATRAC i rodziny JPG i mpeg (1,2,3 i 4). Porównanie sposobu pracy koderów i dekoderów. Kaskadowanie kodeków.

- Kodowanie kanałowe (dla zapisu magnetycznego/optycznego, przesyłu bezprzewodowego). Kod EFM dla CD, HDM dla taśm.

- Detekcja i korekcja błędów – odpowiednie kodowanie. Przeplatanie danych - wyjątkowo skuteczna metoda zamiany błędów grupowych na błędy pojedyncze. Bilans danych cyfrowych po kodowaniu kanałowym, kompresji i korekcji. Zapis i odczyt danych cyfrowych na różnych nośnikach. Korekcja błędów po przejściu przez tor, ukrywanie błędów dzięki interpolacji.

- Filtry cyfrowe FIR/IIR/mieszane, analiza działania, transformata Z, wykreślanie charakterystyk amplitudowych i fazowych. Porównanie z filtrami analogowymi.

- Foniczne urządzenia cyfrowe (pogłosy, opóźniacze, procesory sygnałów audio, DAW – cyfrowe stacje robocze). Zmiana jakości cyfrowego dźwięku w zależności od nośnika końcowego/metody emisji. Płyta analogowa, płyty cyfrowe, radiofonia AM i FM, radiofonia cyfrowa DAB, telewizja analogowa, telewizja cyfrowa DVB.

 

ajax loader