AFiT Home

Od 1991 roku

Akademia Filmu i Telewizji Kanał Youtube AFiT Soundcloud AFiT Strona Facebook AFiT Certyfikat Pro Tools AFiT

  • O Szkole
  • Zapisy
  • Program
  • Sprzęt
  • Nagrody
  • Kontakt
  • Praca
  • Info
  • GRAFiT

Dźwięk w filmie


Powtórzenie wiadomości z akustyki z zakresu szkoły średniej i uzupełnienie o zakres potrzebny do dalszej nauki. 
- Źródła dźwięku, rozchodzenie się fal dźwiękowych w różnych środowiskach. 
- Obiektywne i subiektywne metody opisywania dźwięku.
- Możliwości ludzkich zmysłów.
- Decybele.
- Lokalizacja dźwięku w przestrzeni.
- Zdobycze psychoakustyki.
- Różnice między działaniem zmysłu wzroku i słuchu.
- Słuchanie i rozpoznawanie efektów dźwiękowych.
- Opowiadanie dźwiękiem.
- Scenki dźwiękowe.

Porównanie odsłuchu bezpośredniego i odsłuchu za pośrednictwem toru elektroakustycznego. 
- Słuchanie starych nagrań (lata 30, 40,50),
- Porównanie nagrań mono i stereo,
- Nagrania ustereofoniczniane,
- Różne ujęcia mikrofonowe i realizacja,
- Porównanie nagrań filmowych mono i dźwięku w filmie współczesnym.
- Warunki prawidłowej rejestracji dźwięku.

Czego po nagraniu nie można poprawić. 
- Słuchanie nagrań 100% przed i po ingerencji operatora dźwięku,
- Porównanie nagrań 100% i postsynchronów dialogów.
- Przykłady skomplikowanych nagrań na planie filmowym i ich prawidłowej lub błędnej realizacji. 
- Metody realizacji dźwięku w filmie - kiedy i dlaczego stosujemy każdą z metod.
- Playbacki, 100%, piloty, nagrania na płasko, postsynchrony.

Ogólne wiadomości o realizacji obrazu filmowego. 
- Podstawowe terminy filmowe.
- Formaty filmowe, formaty taśmy – demonstracja materiałów.
- Plany filmowe, ruch kamery.
- Scenariusz i scenopis – demonstracja materiałów.
- Montaż obrazu.
- Podstawowe zasady techniczne i technologiczne.

Język filmowy. 
- Różnice miedzy opowieścią pisaną a pokazywaną.
- Montaż - co można zrobić montując obraz i dźwięk.
- Rodzaje montażu zależnie od nośników, sprzętu, gatunków filmowych. 
- Zasady montażu materiałów dźwiękowych.

Rola dźwięku w filmie. 
- Rozwój myślenia o dźwięku począwszy od filmu niemego do czasów współczesnych. 
- Metody realizacji dźwięku w filmie c.d.
- Playbacki, 100%, piloty, nagrania na płasko, postsynchrony.
- Warstwowa konstrukcja dźwięku w filmie.
- Dialogi, efekty, muzyka.

Systemy rejestrowania i odtwarzania dźwięku przestrzennego w fonografii i filmie. 
- Zapis dźwięku przestrzennego na taśmie filmowej.

Kino domowe. 
- Zapis obrazu i dźwięku na różnych nośnikach w formatach komputerowych. 
- Kodowanie dźwięku.
- Jakość zakodowanych materiałów

Zapis synchroniczny dźwięku i dźwięku z obrazem. 
- Metody synchronizacji.
- Filmowe znaki synchronizacyjne.
- Kwarc world klock, kod czasowy.
- Logowanie materiałów EDL.

Montaż dźwięku w filmie. 
- Opisywanie materiałów.
- Prowadzenie notatek, partytury dźwiękowe.
- Notatki z planu zdjęciowego, raporty.
- Zasady rozmieszczania materiałów dźwiękowych na śladach.
- Możliwości komputerowych programów dźwiękowych.
- Przegląd stosowanych stacji edycyjnych.

Udźwiękowienie filmu. 
- Zakres i kolejność wykonywania prac.
- Organizacja zespołu dźwiękowców opracowujących film.
- Współpraca z reżyserem i producentem filmu.
- Materiały finalne zgrania filmu.

Postsynchrony dialogów i efekty synchroniczne. 
- Dubbing.
- Opracowania filmów zagranicznych i wykonywanie wersji filmów w różnych językach. 
- Artystyczne i techniczne aspekty wykonywania tych prac.
- Omówienie na bazie materiałów filmowych.

Opracowanie efektów dźwiękowych dla potrzeb filmu. 
- Możliwości kształtowania nastroju i napięcia, uzupełnianie informacji przekazywanych widzowi za pomocą dźwięku. 
- Możliwości dezinformowania dźwiękiem.
- Aspekty estetyczne.

Muzyka ilustracyjna w filmie. 
- Ujęcie historyczne.
- Zasady tworzenia współczesnych opracowań muzycznych w filmach różnych gatunków. 
- Organizacja nagrań muzyki do filmu.
- Problemy techniczne i artystyczne.

Muzyka ilustracyjna. 
- Opracowania muzyczne na podstawie materiałów gotowych.
- Zasady działania fonotek.
- Ogólne zasady działania prawa autorskiego.

Film muzyczny. 
- Realizacja scen playbackowych.

Zgranie filmu. 
- Aspekty artystyczne doboru i ustalania proporcji wykorzystywanych materiałów.
- Zrozumiałość dialogu.
- Jednoznaczność teł i atmosfer.
- Współpraca muzyki z resztą ścieżki dźwiękowej.
- Zależność bogactwa wykorzystanych materiałów i ich proporcji od gatunku filmowego i planowanej eksploatacji filmu. 

Modyfikatory dźwięku. 
- Zalety i wady.
- Niebezpieczeństwa.
- Kiedy i jak stosować.
- Multiplikacja efektów przy użyciu kilku urządzeń.
- Aspekty techniczne, technologiczne i estetyczne.
- Demonstracja praktycznego działania najpopularniejszych urządzeń na materiale

ajax loader