Dźwięk w filmie
Powtórzenie wiadomości z akustyki z zakresu szkoły średniej i uzupełnienie o zakres potrzebny do dalszej nauki.
- Źródła dźwięku, rozchodzenie się fal dźwiękowych w różnych środowiskach.
- Obiektywne i subiektywne metody opisywania dźwięku.
- Możliwości ludzkich zmysłów.
- Decybele.
- Lokalizacja dźwięku w przestrzeni.
- Zdobycze psychoakustyki.
- Różnice między działaniem zmysłu wzroku i słuchu.
- Słuchanie i rozpoznawanie efektów dźwiękowych.
- Opowiadanie dźwiękiem.
- Scenki dźwiękowe.
Porównanie odsłuchu bezpośredniego i odsłuchu za pośrednictwem toru elektroakustycznego.
- Słuchanie starych nagrań (lata 30, 40,50),
- Porównanie nagrań mono i stereo,
- Nagrania ustereofoniczniane,
- Różne ujęcia mikrofonowe i realizacja,
- Porównanie nagrań filmowych mono i dźwięku w filmie współczesnym.
- Warunki prawidłowej rejestracji dźwięku.
Czego po nagraniu nie można poprawić.
- Słuchanie nagrań 100% przed i po ingerencji operatora dźwięku,
- Porównanie nagrań 100% i postsynchronów dialogów.
- Przykłady skomplikowanych nagrań na planie filmowym i ich prawidłowej lub błędnej realizacji.
- Metody realizacji dźwięku w filmie - kiedy i dlaczego stosujemy każdą z metod.
- Playbacki, 100%, piloty, nagrania na płasko, postsynchrony.
Ogólne wiadomości o realizacji obrazu filmowego.
- Podstawowe terminy filmowe.
- Formaty filmowe, formaty taśmy – demonstracja materiałów.
- Plany filmowe, ruch kamery.
- Scenariusz i scenopis – demonstracja materiałów.
- Montaż obrazu.
- Podstawowe zasady techniczne i technologiczne.
Język filmowy.
- Różnice miedzy opowieścią pisaną a pokazywaną.
- Montaż - co można zrobić montując obraz i dźwięk.
- Rodzaje montażu zależnie od nośników, sprzętu, gatunków filmowych.
- Zasady montażu materiałów dźwiękowych.
Rola dźwięku w filmie.
- Rozwój myślenia o dźwięku począwszy od filmu niemego do czasów współczesnych.
- Metody realizacji dźwięku w filmie c.d.
- Playbacki, 100%, piloty, nagrania na płasko, postsynchrony.
- Warstwowa konstrukcja dźwięku w filmie.
- Dialogi, efekty, muzyka.
Systemy rejestrowania i odtwarzania dźwięku przestrzennego w fonografii i filmie.
- Zapis dźwięku przestrzennego na taśmie filmowej.
Kino domowe.
- Zapis obrazu i dźwięku na różnych nośnikach w formatach komputerowych.
- Kodowanie dźwięku.
- Jakość zakodowanych materiałów
Zapis synchroniczny dźwięku i dźwięku z obrazem.
- Metody synchronizacji.
- Filmowe znaki synchronizacyjne.
- Kwarc world klock, kod czasowy.
- Logowanie materiałów EDL.
Montaż dźwięku w filmie.
- Opisywanie materiałów.
- Prowadzenie notatek, partytury dźwiękowe.
- Notatki z planu zdjęciowego, raporty.
- Zasady rozmieszczania materiałów dźwiękowych na śladach.
- Możliwości komputerowych programów dźwiękowych.
- Przegląd stosowanych stacji edycyjnych.
Udźwiękowienie filmu.
- Zakres i kolejność wykonywania prac.
- Organizacja zespołu dźwiękowców opracowujących film.
- Współpraca z reżyserem i producentem filmu.
- Materiały finalne zgrania filmu.
Postsynchrony dialogów i efekty synchroniczne.
- Dubbing.
- Opracowania filmów zagranicznych i wykonywanie wersji filmów w różnych językach.
- Artystyczne i techniczne aspekty wykonywania tych prac.
- Omówienie na bazie materiałów filmowych.
Opracowanie efektów dźwiękowych dla potrzeb filmu.
- Możliwości kształtowania nastroju i napięcia, uzupełnianie informacji przekazywanych widzowi za pomocą dźwięku.
- Możliwości dezinformowania dźwiękiem.
- Aspekty estetyczne.
Muzyka ilustracyjna w filmie.
- Ujęcie historyczne.
- Zasady tworzenia współczesnych opracowań muzycznych w filmach różnych gatunków.
- Organizacja nagrań muzyki do filmu.
- Problemy techniczne i artystyczne.
Muzyka ilustracyjna.
- Opracowania muzyczne na podstawie materiałów gotowych.
- Zasady działania fonotek.
- Ogólne zasady działania prawa autorskiego.
Film muzyczny.
- Realizacja scen playbackowych.
Zgranie filmu.
- Aspekty artystyczne doboru i ustalania proporcji wykorzystywanych materiałów.
- Zrozumiałość dialogu.
- Jednoznaczność teł i atmosfer.
- Współpraca muzyki z resztą ścieżki dźwiękowej.
- Zależność bogactwa wykorzystanych materiałów i ich proporcji od gatunku filmowego i planowanej eksploatacji filmu.
Modyfikatory dźwięku.
- Zalety i wady.
- Niebezpieczeństwa.
- Kiedy i jak stosować.
- Multiplikacja efektów przy użyciu kilku urządzeń.
- Aspekty techniczne, technologiczne i estetyczne.
- Demonstracja praktycznego działania najpopularniejszych urządzeń na materiale