Realizacja telewizyjna
Semestr pierwszy
I. Budowa i zasada działania kamery wideo - podstawy
Obiektyw, ogniskowa, kąt widzenia, wpływ na kształtowanie obrazu
Przysłona, liczba przysłony, EV
Funkcje pomiaru światła, zebra
Krążek rozproszenia, głębia ostrości, wpływ na kształtowanie obrazu
Funkcje autofocus i peaking
Tylna ostrość obiektywów kamer tv
Gęstość optyczna i filtry ND
Shutter, funkcje ECS, SLS
Analogowy sygnał wideo
- przeplot
- skanowanie progresywne
- wzmocnienie sygnału
- składowe analogowego sygnału wideo
- cechy systemów PAL, NTSC, SECAM
- poziomy wizji
- waveform monitor i kalibracja sygnału wizji
- gain
- sygnał kompozytowy i komponentowy YUV
Cechy światła
Temperatura barwowa
Standardy fotograficzne temperatury barwowej
Konwersja temperatury barwowej
Skala w kelwinach i miredach
Procedura balnsowania bieli i jej wpływ na kształtowanie obrazu
Wektoroskop
Funkcja automatycznego balansu, korygowanie dominanty barwnej, krzywa gamma
Budowa i zasada działania matrycy CCD i CMOS, wady i zalety różnych rodzajów matryc
Sposoby tworzenia obrazu kolorowego: pryzmat i maska Bayer
Cyfrowe formaty wideo SD, HD, 2K, 4K
- próbkowanie sygnału wideo
- głębia barwna
- rozdzielczość
- strumień danych
- kodek MPEG2, MPEG4, DV
II. Percepcja obrazu filmowego i kompozycja kadru - podstawy
Poczucie harmonii i równowagi
Kompozycja zrównoważona i niezrównoważona
Wpływ ciężaru i kierunku na równowagę kompozycji
Równowaga w obrazie góra-dół, lewo-prawo, przekątna
Orientacja siatkówkowa i środowiskowa w przestrzeni
Symbolika różnych rodzajów ruchu, ruch w filmie
Linie, punkty, kształty figur geometrycznych, plamy, ujednolicanie i zaostrzanie, grupowanie elementów,
Wybrane rodzaje kompozycji: dynamiczna, o wzorze symetrycznym, centralna, o równowadze formalnej i nieformalnej, jednorodna, chaotyczna,
Podział złoty i normowany, podział kadru, mocne punkty
Głębia obrazu, przestrzeń:
- uwarunkowania w historii sztuki
- rzut równoległy na płaszczyznę
- skrót perspektywiczny
- nakładanie,
- kontur
- obramowanie
- gradienty
- cieniowanie
- ruch obserwatora i obiektu zdjęciowego
- ujęcia o kącie pdwójnym
Perspektywa geometryczna:
- uwarunkowania w historii sztuki
- perspektywa jednozbieżna, dwuzbieżna i trójzbieżna
Perspektywa powietrzna i barwna
Kierowanie uwagi widza:
- punctum i continuum
- kierunek, światło, dźwięk, kąt patrzenia kamery, kształt
Tło i drugi plan w ujęciach filmowych i telewizyjny
Jednolitość wizualne w filmie i telewizji
Semestr drugi
I. Wpływ ustawienia kamery na opowiadanie filmowe - podstawy
Dystans estetyczny, widz jako obserwator obiektywny i uczestnik zdarzeń
Wielkości planów, ich rola w narracji
Kąty patrzenia kamery: obiektywny, subiektywny, POV
Wysokość kamery: neutralna, z dołu i z góry, ptasia i żabia perspektywa, kąt angle plus angle
Kadrowanie otwarte i zamknięte
Zbliżenia, kierunki, dialog 2,3,4 osób, akcja
II. Oświetlenie w telewizji
Światłość, strumień świetlny, natężenie oświetlenia, luminancja
Światło ostre i rozproszone, cechy, zastosowanie, sposoby kształtowania
Światło słoneczne i ze źródeł sztucznych, cechy, zastosowanie, sposoby kształtowania
Soczewki, odbłyśniki, lustra
Dyfuzory, blendy, ekrany, wybrane filtry Rosco
Rodzaje lamp: halogenowe, fluorescencyjne, wyładowcze, LED. Budowa, zastosowanie, zasady bezpiecznego użytkowania.
Kształtowanie wizerunku twarzy za pomocą światła. Światło skośne, portretowe, rembrandtowskie, efektowe, kontrowe
Oświetlenie kluczowe monologu i dialogu
Kontrast oświetlenia sceny
Światłomierz Minolta i Sekonic, pomiar kontrastu oświetlenia sceny i luminancji faktur
Wzorce oświetleniowe, Low Key High Key, wrażenie dnia i nocy, budowanie nastroju, efekt realistyczny i teatralny
Korygowanie temperatury barwowej we wnętrzach ze światłem dziennym
Wpływ oświetlenia sceny na zachowanie jednolitości wizualnej
III. Wybrane sposoby opowiadania obrazem (aspekty dotyczące realizacji tv)
Hollywoodzka ciągłość montażowa
Relacja z wydarzenia
Relacja ze stanu rzeczy
Relacja z punktu widzenia uczestnika zdarzenia
Strategie dezorientacji w filmie postmodernistycznym
W trakcie obu semestrów słuchacze mają obowiązek wykonywania samodzielnych prac (sekwencje ujęć lub fotografii), w których w praktyce stosują wybrane zagadnienia, z którymi zapoznają się na wykładach. Prace oddawane w terminie są indywidualnie omawiane. Każdy semestr kończy się egzaminem.