AFiT Home

Od 1991 roku

Akademia Filmu i Telewizji Kanał Youtube AFiT Soundcloud AFiT Strona Facebook AFiT Certyfikat Pro Tools AFiT

  • O Szkole
  • Zapisy
  • Program
  • Sprzęt
  • Nagrody
  • Kontakt
  • Praca
  • Info
  • GRAFiT

Realizacja telewizyjna



Semestr pierwszy

I. Budowa i zasada działania kamery wideo - podstawy

 Obiektyw, ogniskowa, kąt widzenia, wpływ na kształtowanie obrazu 

 Przysłona, liczba przysłony, EV

 Funkcje pomiaru światła, zebra

 Krążek rozproszenia, głębia ostrości, wpływ na kształtowanie obrazu

 Funkcje autofocus i peaking

 Tylna ostrość obiektywów kamer tv

 Gęstość optyczna i filtry ND

 Shutter, funkcje ECS, SLS

 Analogowy sygnał wideo
 - przeplot
 - skanowanie progresywne
 - wzmocnienie sygnału
 - składowe analogowego sygnału wideo
 - cechy systemów PAL, NTSC, SECAM
 - poziomy wizji
 - waveform monitor i kalibracja sygnału wizji
 - gain
 - sygnał kompozytowy i komponentowy YUV

 Cechy  światła

 Temperatura barwowa

 Standardy fotograficzne temperatury barwowej

 Konwersja temperatury barwowej

 Skala w kelwinach i miredach

 Procedura balnsowania bieli i jej wpływ na kształtowanie obrazu

 Wektoroskop

 Funkcja automatycznego balansu, korygowanie dominanty barwnej, krzywa gamma

 Budowa i zasada działania matrycy CCD i CMOS, wady i zalety różnych rodzajów matryc

 Sposoby tworzenia obrazu kolorowego: pryzmat i maska Bayer

 Cyfrowe formaty wideo SD, HD, 2K, 4K
 - próbkowanie sygnału wideo
 - głębia barwna
 - rozdzielczość
 - strumień danych
 - kodek MPEG2, MPEG4, DV


II. Percepcja obrazu filmowego i kompozycja kadru - podstawy

 Poczucie harmonii i równowagi

 Kompozycja zrównoważona i niezrównoważona

 Wpływ ciężaru i kierunku na równowagę kompozycji

 Równowaga w obrazie góra-dół, lewo-prawo, przekątna 

 Orientacja siatkówkowa i środowiskowa w przestrzeni

 Symbolika różnych rodzajów ruchu, ruch w filmie

 Linie, punkty, kształty figur geometrycznych, plamy, ujednolicanie i zaostrzanie, grupowanie elementów, 

 Wybrane rodzaje kompozycji: dynamiczna, o wzorze symetrycznym, centralna, o równowadze formalnej i nieformalnej, jednorodna, chaotyczna, 

 Podział złoty i normowany, podział kadru, mocne punkty

 Głębia obrazu, przestrzeń:
 - uwarunkowania w historii sztuki
 - rzut równoległy na płaszczyznę
 - skrót perspektywiczny
 - nakładanie,
 - kontur
 - obramowanie
 - gradienty
 - cieniowanie
 - ruch obserwatora i obiektu zdjęciowego
 - ujęcia o kącie pdwójnym

 Perspektywa geometryczna:
 - uwarunkowania w historii sztuki
 - perspektywa jednozbieżna, dwuzbieżna i trójzbieżna

 Perspektywa powietrzna i barwna

 Kierowanie uwagi widza:
 - punctum i continuum
 - kierunek, światło, dźwięk, kąt patrzenia kamery, kształt

 Tło i drugi plan w ujęciach filmowych i telewizyjny

 Jednolitość wizualne w filmie i telewizji
 

Semestr drugi

I. Wpływ ustawienia kamery na opowiadanie filmowe - podstawy

 Dystans estetyczny, widz jako obserwator obiektywny i uczestnik zdarzeń

 Wielkości planów, ich rola w narracji 

 Kąty patrzenia kamery: obiektywny, subiektywny, POV

 Wysokość kamery: neutralna, z dołu i z góry, ptasia i żabia perspektywa, kąt angle plus angle

 Kadrowanie otwarte i zamknięte

 Zbliżenia, kierunki, dialog 2,3,4 osób, akcja


II. Oświetlenie w telewizji

 Światłość, strumień świetlny, natężenie oświetlenia, luminancja

 Światło ostre i rozproszone, cechy, zastosowanie, sposoby kształtowania

 Światło słoneczne i ze źródeł sztucznych, cechy, zastosowanie, sposoby kształtowania

 Soczewki, odbłyśniki, lustra

 Dyfuzory, blendy, ekrany, wybrane filtry Rosco

 Rodzaje lamp: halogenowe, fluorescencyjne, wyładowcze, LED. Budowa, zastosowanie, zasady bezpiecznego użytkowania.

 Kształtowanie wizerunku twarzy za pomocą światła. Światło skośne, portretowe, rembrandtowskie, efektowe, kontrowe

 Oświetlenie kluczowe monologu i dialogu

 Kontrast oświetlenia sceny

 Światłomierz Minolta i Sekonic, pomiar kontrastu oświetlenia sceny i luminancji faktur

 Wzorce oświetleniowe, Low Key High Key, wrażenie dnia i nocy, budowanie nastroju, efekt realistyczny i teatralny

 Korygowanie temperatury barwowej we wnętrzach ze światłem dziennym

 Wpływ oświetlenia sceny na zachowanie jednolitości wizualnej


III. Wybrane sposoby opowiadania obrazem (aspekty dotyczące realizacji tv)

 Hollywoodzka ciągłość montażowa

 Relacja z wydarzenia

 Relacja ze stanu rzeczy

 Relacja z punktu widzenia uczestnika zdarzenia

 Strategie dezorientacji w filmie postmodernistycznym


W trakcie obu semestrów słuchacze mają obowiązek wykonywania samodzielnych prac (sekwencje ujęć lub fotografii), w których w praktyce stosują wybrane zagadnienia, z którymi zapoznają się na wykładach. Prace oddawane w terminie są indywidualnie omawiane. Każdy semestr kończy się egzaminem.

ajax loader